تیم منتخب بازیکنان محو شده دو دهه اخیر فوتبال ایران را به بهانه تلاش برای دیده شدن برخی از ستاره‌های محو شده فوتبال ایران بررسی کرده‌ایم.

محو

 همشهری آنلاین - رضا جوکار: طی یکی دو دهه گذشته بازیکنان مستعدی در فوتبال ایران چهره شدند که زودتر آنچه تصور میشد رو به افول رفتند. بازیکنانی که بعضا با تک خاطره هایی که در ذهن فوتبالی ها نقش بسته به یاد آورده می شوند. به بهانه تلاش برای دیده شدن برخی از ستاره های محو شده فوتبال ایران تیم منتخب بازیکنان محو شده دو دهه اخیر فوتبال ایران را بررسی کرده ایم.

۱- سوشا مکانی

شلوار باب اسفنجی؛ این ماندگارترین تصویر از دروازه بانی است که به مدت دو سال وظیفه حراست از دروازه پرسپولیس را بر عهده داشت.

دروازه بانی که حتی بعد از دک کردن نیلسون کوریای محبوب توسط حمید درخشان هم نخواست دور حاشیه را خط بکشد تا اینکه بعد از محرومیت های متوالی به لیگ سوئد پناه برد و در بازگشت به فوتبال ایران هم راهی آبادان شد.

سوشا در زمان کی روش یک خط در میان به تیم ملی هم دعوت می شد اما حاشیه های رنگارنگ به قدری تمرکزرا از اوگرفت که شاید مهمترین اقدام مثبت او در فوتبال ایران در این سالها دلجویی از هواداران استقلال در صفحه شخصی اش باشد.

۲-شیث رضایی

بازوبند کاپیتانی پرسپولیس روی مچ ،شادی گل جنجالی در رشت و اعلام سقوط هواپیما حاشیه های گل درشت مدافعی است که اولین حضورش در ترکیب پرسپولیس مصادف شد با داربی پایتخت. بازیکنی که آنقدر اعتماد به نفس داشت تا در چنین بازی حساسی به محض ورود به زمین روی اولین ضربه کرنر پرسپولیس تور دروازه استقلال را بالاتر از دستان طالب لوبه لرزه درآورد.

تصویر او کنار خط کرنر در داربی و تلاش رضا عنایتی برای تصاحب توپ و نگاه خونسرد شیث به دوردست ها با دستی که حالت سایه بان به خود گرفته گویاترین قاب از بازیکنی است که «خودنمایی» مهمترین اصل در دوران فوتبالش بود.
شیث به سرعت دست به دست شدن  شادی جنجالی اش در رشت از سطح اول فوتبال ایران کنار رفت.

۳-رضا حقیقی

هافبک قلدر پرسپولیس در اوایل دهه ۹۰ و یکی از خریدهای جنجالی محمد رویانیان. بازیکنی که تنها بعداز چند ماه حضور در پرسپولیس چشم کی روش را گرفت و راهی جام جهانی شد و دیدار با آرژانتین را هم تجربه کرد.

حقیقی اما در میانه های فصل بعد، فوتبال ایران را کمی تا قسمتی با سوییس اشتباه گرفت و با اولین دیرکرد در پرداختی ها راهی پدیده شد. اشتباهی بی بازگشت که باعث شد تا سرعت فراموشی حقیقی از سوی هواداران پرسپولیس حتی از قدرت لگد او به تابلوهای تبلیغاتی استادیوم آزادی هم بیشتر باشد.

حقیقی اخیرا اعلام  کرده حاضر است با ۱۰۰ میلیون تومان هم به پرسپولیس بازگردد! اما کسی می داند این ۱۰۰ میلیون برای بازیکنی که سالها از آخرین حضورش در یک مسابقه رسمی گذشته تحت چه عنوانی باید به او پرداخت شود؟

۴-حامد کاویانپور

او یکی از ۳ تفنگدار پرسپولیس در دهه ۷۰ است. بازیکن خوش استایلی که از بد روزگار دوران حرفه ای اش با کریم باقری و بعدها جوادنکونام تلاقی داشت.

حامد کاویانپوربعد از چند فصل درخشان در پرسپولیس راهی الوصل امارات شد و در بازگشت به فوتبال ایران در فصل ۸۱-۸۲ حتی درداربی پایتخت هم موفق به گلزنی شد اما سقوط کاویانپور از همان سال شروع شد.

ستاره ای که تصور می شد جانشین کریم باقری می شود قافیه را به جواد نکونام باخت تا بعدها مجبور به حضور در لیگ دسته دو ترکیه شود وماجرای دوپیبنگ و تیم ستاره سوز استیل آذین باعث شد تا ستاره سابق پرسپولیس زودتر از حد تصور از فوتبال کناره گیری کند.

۵مجاهد خذیراوی

پیشنهاد بارسلونا شاید اغراق آمیز باشد اما جوان شادگانی اوایل دهه ۸۰ استقلال می توانست دست کم در میان ترانسفرهایی اتوبوسی علی فتح الله زاده به تیم های آلمانی و اتریشی سهمی داشته باشد.

اما ماجرای حضور در یک مهمانی و برخورد چکشی با او باعث شد تا در خاطر فوتبالدوستان ایرانی تنها شعبده بازی او در بازی رفت ایران برابر ایرلند در دوبلین ماندگار شود. خذیراوی در همان حضور کوتاه مدتش در تیم ملی هم می رفت تا به یک رقیب سرسخت برای مهدوی کیا بدل شود.

۶محسن رسولی

شاید اگر رکورد اوج و سقوط یک ورزشکار قابل اندازه گیری بود محسن رسولی حالا نامش در کتاب رکورد گینس ثبت شده بود.

نیمه نهایی جام حذفی سال ۷۸ و در دیدار برابر پاس تهران محمد مایلی کهن تمصمیم به فرستادن بازیکن۱۹ ساله ای به زمین می گیرد.

پیش از رسیدن به ضربات پنالتی،پاس توی عمق به مهاجم تازه وارد،دریبل نیما نکیسا دروازه بان پاس، گل طلایی و درآوردن پیراهن وزبان قاصر جواد خیابانی از ادامه شادی!

شورت ورزشی که در هوا میچرخد و آینده حرفه ای بازیکنی که حالا «محسن رسولی» است را به باد می دهد. رسولی بازیکن خوش تکنیکی بود که بعدها حتی تلاش های محمد مایلی هم نتوانست او را به میادین بازگرداند. بازیکنی که بعدها در مصاحبه با نود اعلام کرد همان زمان هم از اشتوتگارت پیشنهاد داشته.

۷- پیام صادقیان

پسر حسن زیکو ستاره بی  چون و چرای تیم علی دایی بود. تا جایی که یکی از انتقادهای اصلی به لیست کی روش برای جام جهانی ۲۰۱۴ جای خالی او در میان مسافران برزیل بود.

صادقیان اما بعد از یک فصل حضوردر پرسپولیس تحمل فشار جهش طبقاتی را نداشت وخیلی زود خود را در حاشیه های رنگارنگ غرق شده دید.

خمیازه او بر روی نیمکت در روزهای نه چندان درخشانش در دوران حمید درخشان و تشر کریم باقری روی نیمکت در روزهای ابتدایی سرمربیگری برانکو آخرین تصویر فوتبالی از بازیکنی است که بعدها ادعا کرد برای حضور در پرسپولیس حاضر است با پراید رفت وآمد کند اما مشکل پیام فراتر از این بود که او از چه ماشینی پیاده شود.

او بعد از حضور نافرجام در فوتبال ترکیه و نفت تهران و سپیدرود اعلام کرد همه اعتبارش در فوتبال را خرج سایت شرطبندی می کند تا به اعتبار همین حرف برای تمام عمر تنها سهم پیام از فوتبال دلخوشی از ثبت اشتباه نتایج فوتبال در سایت  کذایی اش باشد.

۸- بهنام طاهرزاده

داربی سال ۷۶ وگلزنی در دقایق پایانی دیدار همه آن چیزی است که برای بهنام طاهرزاده باقی مانده است.جوانی که بعد از گلزنی در داربی ساکش را روی دوشش انداخت و پیاده در اتوبانهای اطراف استادیوم به سمت خانه به راه افتاد تا تنها این جواد خیایابانی، گزارشگر بازی باشد که او را بشناسد. طاهرزاده بعدها مشخص نشد چرا و به کدام دلیل با همین دقایق کوتاه بازی در پرسپولیس تن به ترانسفربه لیگ ناشناخته

اسلواکی داد تا تنها خاطره هواداران پرسپولیس از او همان حضور کوتاه مدتش در داربی خداحافظی فرشاد پیوس باشد.

۹- مهرداد اولادی

بازکنی که آمده بود تا با تکنینک نابش جانشین علی کریمی در پرسپولیس شود خیلی زود به ستاره پرسپولیس در خط حمله تبدیل شد.

مهاجمی که توپ به پاهای تنومندش می چسبید و جلو میرفت. اما حیف که فوتبال امارات ودلارهای در دسترس فوتبال اورا هم بلعیید تا در بازگشت به فوتبال ایران تنها سایه ای از مهاجم خوش تکنیک سرخها باقی بماند.

اولادی بعدها برای بازگشت به دوران اوجش هرچه زد به در بسته بود. حضور در استقلال علی رغم میل باطنی اش آخرین تلاش برای دیده شدن بازیکنی بود که پیش از ۳۰ سالگی شروع به نوشیدن جام زهر کرده بود تا فروردین ۹۵ برای همیشه چشم از جهان ببندد.

۱۰-بختیار رحمانی

او شاید جوانترین کاپیتانی باشد که جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده است. بختیار که در سالهای ابتدایی حضورش در فولاد خبر از ظهور هافبکی خلاق در فوتبال ایران میداد خیلی زودتر از آنچه تصور می شد اشباع شد و بعد از سالها ابراز علاقه برای حضور در استقلال در نهایت با نیم فصل حضور بی رمق در این تیم به کارش پایان داد و در بازگشت به فولاد هم هرگز تصویری از آن کاپیتان مقتدر ارائه نکرد تا بعدها در میان تیم هایی مانند پیکان و نفت و ذوب آهن وسپاهان دست به دست شود.

۱۱-علیرضا نیکبخت

بازیکن دهه ۸۰ استقلال بعد از تنها یکسال حضور در ابومسلم  راهی پایتخت شد تا به مدت ۷ سال ستاره این تیم در جاح چپ باشد اما انتقال پرسروصدای او به پرسپولیس باعث شد او به رغم حضور نسبتا موفق در این تیم در ۲۹ سالگی از سطح اول فوتبال ایران محو شود.

نیکبخت اگر چه نزدیک به یک دهه در سطح اول فوتبال ایران حضور داشت اما با نگاهی به کارنامه او در قیاس با همنسلانش بیشتر متوجه دست خالی اش می شویم.

نیکبخت در همه سال های اوجش هرگز نه به جام جهانی رفت، نه جام ملتهای آسیا را تجربه کرد و نه موفق به حضور در فوتبال اروپا شد.

شاید اگر سبک زندگی هافبک خوش تراش دهه ۸۰ فوتبال ایران کمی متفاوت بود دوران نزول او ۵ سال دیرتر اتفاق می افتاد.

کد خبر 505159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha